Donker

 Ja, ga maar zitten hoor, zegt hij. Niks doet t we hebben algemene storing. Ik kan niet zien of er foto's gemaakt moeten worden, en wanneer je voor het laatst hier was. En het regent ook nog buiten hè, en het is zo grijs, je wordt er niet vrolijk van. Het is echt herfst buiten.

Aan het woord is mijn tandarts. Hij heeft het niet naar zijn zin. Ik zeg niet hardop wat ik denk als ik hem zo hoor praten. Feit is wel dat iedere keer als ik er ben, ik me afvraag hoe een jongeman als hij het volhoudt om te werken in zo'n klein, benauwd hok als waar we nu bivakkeren. Heb ik het nog niet eens over het feit dat hij tandarts is van beroep.

Gelukkig komt jongste dochter ook nog binnen als ik naar beneden gezoemd wordt in de stoel. Tandarts priegelt in mijn mond, eerst één, daarna twee haakjes die hun werk doen. Ondertussen gaat het niet lekker met mij, ik heb het benauwd gekregen. De tandartsenmalheur die vandaag heel erg uitgedragen wordt is in mijn vezels gekropen.

Als tandarts begint over één mijner kiezen waar het niet zo goed mee gaat en weer priegelt, wapper ik met mijn handen. Ik voel me misselijk worden...Stop alsjeblieft, zeg ik, ik word een beetje beroerd. Hij stopt. Drink water, zegt dochter. Dat doe ik. En daarna snel uit de stoel.

Aan dochter vertelt tandarts dat er vanavond weer nieuwe maatregelen worden afgekondigd en dat de wereld niet meer leuk is. Tja. Zo'n vermoeden hadden wij ook al een beetje en ik krijg steeds meer zin om tandarts te adviseren naar huis te gaan. Het is bijna 9.00 in de ochtend. Echt gezellig gaat de dag in dit hok niet worden, vermoed ik.

We nemen afscheid van elkaar, dochter en ik, als we buiten staan. Als ik mijn fiets ophaal staat er een jongedame vrijwel naast mijn fiets met een blije glimlach een sigaret te roken. "Even een lekkere peuk, hoor", zegt ze vrolijk. Ik heb niets met roken, maar ik vind dat ze helemaal gelijk heeft. Ik ga ook iets lekkers voor mezelf kopen en dat thuis fijn oppeuzelen met een kop thee!

Voor mezelf ga ik deze dag opnieuw beginnen met een positieve insteek. Ik laat me niet kennen...

Reacties