Gedicht

 Ben jij gelukkig? Vraag ik aan een geliefde collega.

Hij denkt even na. Ja, zegt hij, ja over het algemeen wel.

Mag ik een gedicht voor je voordragen uit deze bundel? Vraag ik hem. Ik heb het boekje "Gedichten voor gelukkige mensen" van Bart Moeijaart in mijn hand. Ik voer boeken in als werktaak, en ik las de voorkant van dit boekje.

Ja, dat mag wel, zegt collega, en hij gaat er  voor zitten.

Ik blader even door het boekje en kom uit bij het gedicht "Lokomotief". Ik draag voor, tenminste, ik doe mijn best. Ik zie hoe collega luistert naar mij, hij heeft aandacht.

Als ik klaar ben zegt hij: Nou, ik snap niet waar het gedicht over gaat, daar moet ik over nadenken. Maar het gaat over op reis gaan toch? Ja, dat gaat het.

Als ik een uurtje later vraag aan hem of ik nog een gedicht zal voordragen zegt hij: Nee, doe maar niet.

Prima, ook goed!


Reacties